Jahas, pitkä päivä opintoja tänään edessä, täytyy ottaa eväitä ainakin jonkun verran. Tänään on mielessä luottamus ja se, kuinka herkästi se särkyy. Mä olen nimittäin tällä hetkellä hyvin pettynyt meidän "opintopiiriin". Tarkemmin sanottuna opettajiin, jotka asiaan liittyvät. Minä otin pari ongelmaa esille ihan suoraan, että miksi ihmeessä asiat hoidetaan näin ja sitten kun mä olen suora ja rehellinen, niin mulle väitetään, että mä olen jotenkin horjuttanut luottamusta! Ensinnäkin, jos minä täysin ilmaiseksi teen meille opintopiirin oppilaille keskustelufoorumin, joka sattuu sijaitsemaan mun kotisivutilassani eli minä kyllä maksan siitä, niin ei varmaan ole opettajien asia ruveta määräilemään, että mitä siellä saa tai ei saisi olla? Toisekseen, opettaja joka ensin alkoi mulle puhua luottamuksesta, oli juuri ennen mun paikalle saapumistani lukenut minun hänelle lähettämän tekstiviestin muille opettajille! Onko se sitten luottamuksen herättämistä? Kaiken kukkuraksi tämä opettaja oli ilmeisesti lukenut viestiä rivin välistä ja ymmärtänyt väärin, nimittäin kun tieto ei kulje, olin kysynyt viestissäni, että "onko mulla 'väärä' opettaja eli hänelläkään ei ollut tietoa" ja hän oli ilmeisesti ymmärtänyt tämän niin, että se tarkoitti samaa, kuin että hän on huono opettaja?! Miten ton voi ymmärtää niin, ellei ole huono itsetunto? Lisäksi, tästä kurssista maksetaan maltaita ja hän jätti kokonaan vastaamatta mun viestiini. Kyllä mun mielestä opettajalla on velvollisuus vastata kun kysytään, varsinkin kun opetuksesta maksetaan huomattavia summia.

Tää summa-juttu on se toinen, mikä on aiheuttanut närää oppilaissa, mutta ilmeisesti kukaan muu ei sitten ole siitäkään uskaltanut ääneen sanoa mitään. Annetaan esimerkki: Menet kauppaan ja ostat kännykän. Päällä lukee hinta, 400e. Et kuitenkaan tiedä, mikä kännykkä paketista löytyy tai mitä ominaisuuksia siinä on. Otat kuitenkin kiltisti paketin ja lähdet kaupasta. Kauppa lupaa lähettää laskun myöhemmin kotiin. Kolmen kuukauden kuluttua lasku tulee kotiin ja siinä onkin hinta 500e. Soitat kaupan konttoriin ja kysyt, että minkä takia? Sieltä vastataan, että täytyy kysyä suoraan kännykän valmistajalta miksi, kännykän valmistaja on tehnyt jotain muutoksia ja siksi hintakin on muuttunut. Kuulostaako järkevältä? Et kuitenkaan vieläkään saa tietää, mitä pakettiin kuuluu, mutta Sinulle kerrotaan, että maksuja jatketaan puolivuosittain vielä seuraavat 4 kautta, vaikka alkuperäisessä kauppatilanteessa oli puhetta 3:sta kännykän jatkokaudesta.

Sitten tässä mietityttää vielä se, että ilmeisesti joku yksittäinen oppilas on sanonut jollekin opettajista, että siellä minun ilmaiseksi muille luomassa ja ylläpitämässä foorumissa on pari ns. "salaista" kategoriaa eli pari lisäfoorumia, joille kirjoittavat ja lukevat vain oppilaat. Kas kun minä tein opettajillekin tunnukset foorumiin, jotta voivat sitten käydä jättämässä sinne ilmoituksia asioista ja samalla halusin säilyttää sen alkuperäisen ajatuksen, että se on meidän oppilaiden keskeinen "avautumispaikka". Paljon on sellaisia asioita, joita pohditaan keskenään, eivätkä ne kuulu opettajille millään tavalla. Nyt tuli sitten motkotusta siitä, että mitäs jos näillä "salaisilla sivuilla" mollataan heitä (siis opettajia), että he eivät halua sellaista. Jaahas. Olis ensinnäkin kiva tietää, että kuka niistä oppilaista on nyt sitten mennyt rikkomaan meidän oppilaiden keskeisen luottamuksen, koska sehän ei kuulu opettajille ollenkaan, mitä siellä on ja toisekseen, niistä opettajista yksikään ei todellakaan hypi mun silmille, että mitä minä saan tai en saa tehdä omalla kotisivutilallani, josta, edelleen, itse maksan.

Raivostuttaa! Tänään otan opintojen jälkeen ensimmäisen opettajan vielä puhutteluun, sen, joka luki minun hänelle lähettämän tekstiviestin ilman lupaa muille opettajille ja vielä ymmärsi sen väärin. Oli meinaan aika mielenkiintoinen fiilis käydä esittelemässä opettajille tekemääni foorumia, kun tilanne alkoi sillä, että neljä opettajaa istuu rivissä ja kilpaa sättivät, että kuinka MINÄ olen tehnyt väärin ja pettänyt luottamuksen! Jaahas. Voin kertoa, että tilanteen absurdiuteen nähden pysyin hämmentävän tyynenä koko ajan ja jaksoin selittää ja kertoa opettajille, kärsivällisesti kuin pikkulapsille, mistä on kyse. Myös tämä "tiedonkulku on erittäin ongelmallista" -viesti saavutti heidät vasta ensimmäistä kertaa, vaikka siitä kertoi nimenomaan samaa opintopiiriä aikaisemmin käynyt oppilas meidän uudelle opintopiirille. On se vaan ihme juttu, miten ihmiset ei osaa sanoa asioita suoraan ja sitten kun sanot, niin vika onkin Sussa?

Itse pidin luottamuksesta kiinni edelleen, kun opettaja kysyi, että kuka on sanonut ja mitä (raha-asioista, tiedonkulusta jne). Vastasin hänelle, että minulla ei ole oikeutta sellaiseen, ruveta sanomaan, että se sitä ja tämä tätä, että kyllä niiden ihmisten täytyy se sitten sanoa ihan itse, koska se heitä niin paljon häiritsee. Ja pidin siitä kiinni. Olisko se muka ollut reilua, että (vaikka minun asioitani käytiinkin minun tietämättäni läpi) minä olisin sitten sanonut, että "se oppilas oli tätä mieltä ja se toinen tätä mieltä"? No ei todellakaan. Ihmettelen, että kehtasivat edes kysyä! Ja sitten vielä selittivät, että olin jotenkin antanut talon ulkopuoliselle opettajalle kuvan, että hommat eivät toimi. No, oliko se sitten niin väärä kuva asioista? Nähdäkseni se oli ihan oikea kuva. Ja nyt sitten opiskelemaan ja tunnin päätteeksi opettaja puhutteluun.

Huokaus näitä aikuisia lapsia.

ps. jatkoa seuraa tässä postauksessa.