Luin tuossa Matkalla paremmaksi -blogin tekstin, jossa kysyttiin, miksi onnellisuus on toisille niin helppoa ja toisille niin vaikeaa? Ovatko onnelliset tyhmiä ja pelkäävätkö onnettomat jotain? Halusin kommentoida ja saatuani kommenttini valmiiksi päätin, että voisin laittaa sen teillekin näytille. Tässä ajatuksiani onnellisuudesta:


Minäkin aikoinaan ihmettelin ihan samaa, että miten kukaan voi muka olla onnellinen? Että joko ne ihmiset ovat ihan oikeasti tyhmiä tai sitten niiden elämä on liian helppoa tai sitten ne vain feikkaavat. Nyttemmin olen tajunnut, että onnellisuus ei olekaan kiinni mistään noista.

Olen älykäs (ja haluaisin ajatella olevani myös viisas), elämäni ei todellakaan ole ollut helppoa, enkä feikkaa. Olen omien, tarpeeksi suurien, vaikeuksieni kautta alkanut ymmärtää, että onnellisuus tulee itsestä, tietynlaisesta "luottamuksesta elämään". Elämä on arvaamatonta, toisinaan suorastaan sataa p*skaa niskaan, mutta olen oppinut luottamaan siihen ajatukseen, että asiat kuitenkin tuppaavat oikenemaan, tavalla tai toisella. Vaikka maailmassa on älyttömästi vääryyttä, enkä minä voi parantaa kaikkea, voin kuitenkin tehdä sen oman osuuteni ja jos näen väärää, voin puuttua asiaan ja puolustaa heikompia.

Luotan siihen, että maailmassa on paljon muitakin ihmisiä, jotka ovat valmiita taistelemaan paremman huomisen puolesta, en ole yksin. Ehkäpä onnettomat ihmiset tosiaan pelkäävät, nimittäin itse elämää ja elämistä, mutta kun elämästä ei selviydy hengissä, lauloi jo Juicekin aikoinaan.

Olen jo oppinut senkin, että raha ei tuo onnea ja jos on edes minimaaliset tulot, voi elämäänsä järjestelemällä pyrkiä tulemaan jopa siedettävästi toimeen. Mutta raaka tosiasia on sekin, että jos pystyy jotenkin säästämään edes sen verran, että tuntee olevansa varautunut pieniin taloudellisiin katastrofeihin, turvallisuuden tunne auttaa myös onnellisuuden tunteen syntymistä. Toiset pystyvät olemaan onnellisia ilman turvallisuuden tunnetta.

Ja mikä on tärkeintä? Usko omaan itseen. Ainakin siltä minusta tuntuu. Luotan siihen, että minä pärjään, minulla on voimaa, tahtoa ja uskallusta selviytyä kaikesta, mikä vastaan tulee ;o)

Näillä sanoilla haluan toivottaa kaikille teille, onnettomille tai onnellisille, lukijoilleni paljon hyvää terveyttä ja luottamusta omaan itseenne. Niistä minä uskon onnellisuuden siementen itävän!